روش‌های متقاعد کردن

روش‌های متقاعد کردن دیگران چگونه است؟

چراغ علاءالدین، ساعت برنارد و لوبیای سحر آمیز، از چیزهایی هستند که همهٔ ما دوست داریم که آن‌ها را داشته باشیم. چرا که با آن‌ها می‌توانیم به سادگی به خواسته‌ها و آرزوهایمان برسیم. اما بیایید راه دوری نرویم. شاید برایتان عجیب باشد که می‌توان از راه‌های ساده‌تری نیز به آن چه که می‌خواهیم برسیم. تغییر در افکار و عقاید دیگران شاید موضوعی باشد که بیشتر در فیلم‌های علمی تخیلی و جنایی به چشم می‌خورد، اما واقعیت دارد.

حداقل به اندازهٔ مواردی که در بالا عنوان شده‌اند، دور از دسترس نیست. ما در این مقاله به معرفی و بررسی روش‌های متقاعد کردن دیگران می‌پردازیم. شما با روش‌هایی چون روان‌تر صحبت کردن و ارتباط مناسب با دیگران برقرار کردن، می‌توانید تا دیگران را متقاعد کنید و در زندگی به موفقیت برسید. با ما همراه باشید.

4 تکنیک ساده برای متقاعد کردن دیگران

آهسته صحبت کردن یکی از روش‌های متقاعد کردن

البته منظور ما روان و شمرده صحبت کردن است. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند این که شما بتوانید به صورت روان سخن بگویید، خیلی بهتر از محتوای آن عمل خواهد کرد. در واقع آرام صحبت کردن یکی از موثرترین روش‌های متقاعد کردن دیگران می‌باشد. در صورتی که شما بتوانید به آرامی صحبت کنید، اطمینان حاصل خواهید کرد که مخاطب به حرف‌های شما گوش می‌دهد و خود به خود مفهوم همهٔ حرف‌هایی را که مطرح می‌کنید را درک کرده و متوجه خواهد شد.

با این وجود در صورتی که می‌خواهید بهتر و مفیدتر صحبت کنید، باید جملات خود را به نحوی انتخاب نمایید که بتوانید دنباله‌ای برای آن داشته باشید و در صورتی که در قسمتی از حرف‌هایتان گیر کردید، بتوانید با بیان کردن معنی، آن را پایان دهید. علاوه بر این شما باید بتوانید سرعت بیان جملات خود را کنترل کنید. اما نکته‌ای که در این بین وجود دارد، این است که شما نمی‌دانید میزان درک طرف مقابل شما تا چه اندازه است، به همین دلیل باید به آرامی صحبت کنید تا هم افرادی که درک بالایی دارند و افرادی که درک پایینی دارند، به آسانی حرف‌های شما را متوجه شوند.

تعداد بسیار زیادی از افراد خیلی تند و سریع صحبت می‌کنند و فقط برای این صحبت می‌کنند که نظر و هم عقیده خود را مطرح نمایند تا بتوانند نظر مخاطب را به سرعت جلب کنند. اما در این بین بسیاری از کارشناسان باور دارند که بسیاری از مسائل اهمیت مخصوصی دارند و برای این که بتوانید نظر مخاطب را جلب کنید و از این راه به خواسته‌های خود برسید، باید آهسته و پیوسته صحبت نمایید. پس از آن می‌توانید انتظار داشته باشید که به یک نتیجه خوب دست یابید.

آهسته صحبت کردن

نکته

به طور کلی زمانی که شما صحبت می‌کنید، به خوبی می‌دانید که در رابطه با چه مسائلی صحبت کنید، اما مخاطب و شنونده شما از نیت درونی‌تان آگاه نیست. بنابراین آرام صحبت کردن به شما کمک خواهد کرد تا مسئله و موضوع را به صورت کامل درک کند. به طور مثال در صورتی که صحبت شما ۵ دقیقه طول می‌کشد، باید سعی کنید تا آن را به مدت ۷ دقیقه طول دهید. این روش به شما کمک خواهد کرد تا افکار مخاطبتان بر روی شما متمرکز مانده و به آن چیزی که بیان می‌کنید، دست یابد.

علاوه بر این شما می‌توانید تا با توجه کردن به نحوه حرف زدن افراد خوش صحبت به نحوهٔ جلب توجه مخاطبان در مدت چند دقیقه پی ببرید. در واقع شما در این مدت می‌توانید دریابید که آن‌ها به چه نحوی صحبت می‌کنند که باعث می‌شود اطرافیانشان در مدت کوتاهی متوجه مقصود آنان بشوند. در این گفتگو عواملی همچون آهنگ کلمات و تن صدا، نقش بسیار زیادی ایفا می‌کنند. از این رو یکی از روش‌های متقاعد کردن، تنظیم تن صدا می‌باشد. به طور مثال فرض کنید که بلند صحبت می‌کنید و یا به صحبت‌های طرف مقابلتان گوش نمی‌دهید، از هم اکنون مطمئن باشید که نمی‌توانید یک گفتگوی موفقیت آمیز و مؤثر داشته باشید.

تن صدای ملایم یکی از روش‌های متقاعد کردن

یکی از اصلی‌ترین روش‌های متقاعد کردن دیگران، تنظیم تن صدا و ملایم صحبت کردن است. از این رو همواره تلاش کنید تا در زمان صحبت کردن، صدایی رسا و با نشاط داشته باشید. هیچ گاه از طریق بینی صحبت نکنید. در واقع زمانی که راه دهان خود را می‌بندید و تنها از طریق بینی صحبت می‌کنید، به طور ناخودآگاه صدایتان بالا رفته و به شکلی عجیب و غریب، تند و سریع صحبت خواهید کرد.

به طور کلی صدایتان به نحوی تغییر خواهد کرد که مخاطب نمی‌تواند جملاتتان را به خوبی متوجه شود و درک کند. در این زمان آهسته صحبت کردن این امکان را فراهم خواهد آورد که ناخودآگاه صدایی ملایم داشته باشید. مطمئن باشید که هیچ کدام از ما تا به حال ندیده‌ایم که شخصی از یک سیاستمدار آن هم با صدایی بلند انتقاد کرده باشد.

در حقیقت صدای ملایم است که باعث خواهد شد تا نظر دیگران به آن شخص جلب شود. نرم و ملایم صحبت کردن همیشه خواهد توانست تا منجر به متقاعد کردن دیگران شود و شما را به موفقیت در زندگی از این راه نزدیک‌تر نماید.

اگر دقت کرده باشید، حتی در زمانی که با هیجان صحبت می‌کنید، به صورت ناخودآگاه تن صدایتان بالا خواهد رفت. در این لحظه باید یادآوری نمایید که چون هدف شما جلب رضایت دیگران است، در نتیجه باید به آهستگی سخن بگویید. به عنوان مثال در صورتی که به رفتارهای کودکان توجه کنید، متوجه خواهید شد که هنوز مهارت‌های صحیح گفتگو را نیاموخته‌اند، اما به سادگی می‌توانند هیجان و خشم خود را با حالت‌های مختلف به دیگران نشان دهند.

در نقطه مقابل آن‌ها، بزرگسالان این مهارت‌ها را به خوبی نشان می‌دهند و در جریان هستند که احساس شادی، هیجان، خشم و عصبانیت را باید با صدای بلندی نشان داد.

تن صدای ملایم

مکث کردن، یکی از روش‌های متقاعد کردن دیگران

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید پشت سر هم و بدون وقفه صحبت کنید. در واقع گاهی برای تأثیر گذاری بیشتر حرف‌هایتان باید سکوت کنید. در واقع یکی از خاص‌ترین روش‌های متقاعد کردن دیگران، کمی مکث کردن می‌باشد. این مورد، یکی از قوانینی است که باعث خواهد شد تا نظر شنونده را جلب نمایید.

زمانی که به صورت پی در پی و بدون وقفه شروع به صحبت کردن می‌کنید، شنونده احساس خستگی خواهد کرد. اما هنگامی که شما مکث می‌کنید، در حقیقت باعث خواهید شد که صحبت‌هایتان به صورت کامل در ذهن طرف مقابلتان بنشیند و بسیار راحت‌تر متقاعد شود.

چند لحظه صبر کردن و سپس تغییر دادن آهنگ صدایتان مطابق با جمله‌ای که به زبان آورده‌اید، یکی از روش‌های متقاعد کردن دیگران می‌باشد. این مکث به مخاطب این اجازه را می‌دهد تا چند لحظه صبر کرده و پس از آن خود را برای شنیدن جملات بعدی آماده نماید.

نکته

بسیاری از کارشناسان باور دارند که مکث کردن همچون یک پاراگراف در یک نوشته است، همان گونه که نوشتن ادامه دار در یک متن باعث خستگی خواننده شده و قدرت درک را از او خواهد گرفت، صحبت کردن پی در پی و بدون مکث نیز همین حس را در شنونده ایجاد خواهد کرد. با این حال مکث کردن این امکان را برای شنونده فراهم خواهد آورد که به خوبی به صحبت‌های شما گوش دهد و به این نتیجه دست یابد که جمله در کدام قسمت به پایان رسیده و باید چه عکس العملی از خود نشان داد.

دوری از سخنرانی یکنواخت و بی تنوع از روش‌های متقاعد کردن دیگران

یکی از موثرترین روش‌های متقاعد کردن دیگران، خلاقانه عمل کردن است. از این رو شما بهتر است تا در زمان صحبت کردن، به صحبت‌های خود و آن چیزی که تمایل به بیان آن دارید، تنوع دهید. در صورتی که نتوانید جملات متنوعی به کار ببرید، در واقع موفق نخواهید شد تا مخاطب را به سمت خود جلب کنید و برای جلب نظر او مجبور خواهید شد تا صدایتان را بالا ببرید و یا آهنگ صدای خود را تغییر دهید.

اما بهتر است این نکته را در نظر بگیرید که این کار باعث خواهد شد تا دیگران نیز تمایلی به صحبت کردن با شما نداشته باشند و همین موضوع دلیلی بر عدم موفقیت شما در زندگی محسوب شود. با این حال در صورتی که تن صدای ملایمی داشته باشید و هر جا که نیاز باشد با دادن حالت‌های خاص به صدایتان آن را تغییر دهید، خواهید توانست تا اثری مثبت بر روی مخاطب خود بگذارید.

اما در صورتی که بتوانید آهنگ خاصی به صدایتان بدهید، هیچ وقت صحبت‌های شما یکنواخت نشده و تن صدای شما بالا و پایین خواهد رفت که در نتیجه نیز مخاطب کسل نمی‌شود. در حقیقت اگر از این روش به صورت مداوم استفاده کنید هم به گفتارتان ارزش می‌دهید و هم می‌توانید احساس خود را بروز دهید.

دوری از سخنرانی یکنواخت و بی تنوع

شاید برایتان اتفاق بیفتد!

با این حال گاهی پیش می‌آید که با کسی گفتگو کنید که از لهجه او هیچ چیزی متوجه نمی‌شوید و حتی نمی‌دانید که در مورد چه مساله ای صحبت می‌کند. با این حال آهنگ صدای او موجب می‌شود تا از هم صحبتی با او لذت ببرید و با اشتیاق به چشمان او نگاه نمایید تا یک کلمه از حرف‌هایش برای شما معنا پیدا کند. اهمیت بالای آهنگ صدا برای هیچ کسی پنهان نیست. در واقع این آهنگ صدا است که می‌تواند مفهوم جمله را برای شنونده آشکار نماید و از موثرترین روش‌های متقاعد کردن دیگران می‌باشد.

علاوه بر این گاهی نیز نیاز است تا برای این که بتوانید طرف مقابل را متقاعد سازید، لازم باشد تا به آهستگی صحبت کنید و یا چهره آرامی به خود بگیرید و یا حتی گاهی اوقات نیز باید با جدیت صحبت نمایید. در صورتی که قرار بر این باشد همیشه بخندید و یا همیشه جدی و خشن برخورد کنید، طرف مقابل نیز هیچ گاه برای شما و صحبت‌هایتان ارزش قائل نخواهد شد.

روش‌های متقاعد کردن دیگران

نکته

یکی دیگر از مزیت‌های خاصی که آهنگ صدا می‌تواند به وجود آورد، این است که شما می‌توانید به مخاطب خود نشان دهید که گوینده خوبی هستید. بعضی از افراد همواره به یک سبک صحبت می‌کنند و برای آن‌ها تفاوتی ندارد که جملاتشان خبری و یا پرسشی باشد؛ بلکه تمام جملات خود را به صورت پی در پی و بی وقفه عنوان می‌کنند.

این کار از روش‌های متقاعد کردن دیگران نمی‌باشد و حتی، اکثریت افراد این روش را نمی‌پسندند؛ آن‌ها معتقد هستتد زمانی جمله‌ای ارزش شنیدن می‌یابد که تنوع داشته باشد و گوینده نیز دائم آهنگ صدای خود را تغییر دهد، نه آن که آنقدر پی در پی صحبت کند که گفتارش کسل کننده و حوصله سر بر باشد.

 

7 مورد از حقایق تلخ استخدام شدن که باید بدانید!

ممنون از اینکه تا انتهای مقاله با وبسایت انگیزشی میتونم همراه بودید. امیدواریم از مطالب گفته شده لذت برده باشید. شما می‌توانید با مراجعه به مقالات مرتبط از طریق لینک‌های زیر، اطلاعات بسیار مفید و مناسبی به دست آورید.

 

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسکرول به بالا